Tack Jörgen för klara besked!

I en insändare i Sulkysport idag gick Jörgen Westholm ut och gav sina hästägare klara besked om hur hans företag kommer att hantera den aviserade introduktion av ”uppsittningsavgift” från en del catch-drivers.

Jörgen har rätt, det är han som tränare som äger frågan och måste se till att hans kunder (hästägarna) inte ska sitta emellan om catch-drivers vill ändra sin tjänsteprissättning.

Jörgen säger i Sulkysport ”Hos Team Westholm gäller: om ägarna önskar yrkeskusk står ägarna för kostnaden, om J.W. sätter upp yrkeskusk står han för kostnaden”.

Klart och tydligt, travtränarna äger frågan, hästägarna gör det inte!
Jöregen Westholm ger sina hästägare klara och tydliga besked.
En hästägare har genom att sätta sin häst i träning hos en viss A-tränare nästan avgjort hur hen vill ha det. Sätter man sin häst i träning hos en A-tränare som bemästrar både konsten att träna häst och att köra lopp så är det underförstått att tränaren så ofta som möjligt ska köra hens häst med överenskommen provision. De gånger tränaren inte kan köra är det i grunden dennes ansvar att finna en ersättare samt att avlöna denne.

Om man sätter hästen i träning hos en tränare som inte sätter sig själv i sulkyn för att köra lopp så blir det tränarens sak att finna rätt körsven för kundernas hästar. Det ingår i uppdraget för en A-tränare att matcha och managera hästen. Många ”bara träna” -tränare har därför skaffat sig partnerskap med catch-drivers på lite olika sätt. Med vad man får förmoda lite olika ekonomiska upplägg. Det är hur som helst en affärsuppgörelse mellan tränare och catch-driver med hästägaren som tredjepart som kan tycka och tänka fritt men ansvaret ligger på tränaren så länge denne har hästen i träning.

Vare sig du har häst hos en ”träna och köra” -tränare eller en ”bara träna” -tränare så betalar hästägaren en provision till tränaren på inkörda pengar. I en del fall också utselningsavgifter och kanske också uppsittningsavgifter. Det är individuellt. På samma sätt som detta regleras i avtal mellan hästägare och tränare så regleras också catch-drivers och tränares affärsuppgörelser i avtal. Det är dessa avtal, skriftliga eller muntliga, som nu måste omförhandlas. Mellan tränare och catch-driver!

Överallt annars i arbetslivet så finns det en trade-off mellan rörlig, provisionsbaserad lön och fast lön. Vill jag ha fast lön så har jag tryggheten att alltid få en förutsägbar lön men jag vet också att jag aldrig kommer att tjäna lika mycket som jag skulle kunna med en provisionsbaserad lön. Vill jag då ha en del provisionsbaserad lön så kommer min fasta lön att med största sannolikhet justeras ned. Det ingår liksom i spelet.

Så A-tränare, B-tränare och catch-drivers. Se över era affärsmodeller och fundera över hur en fast uppsittningavgift kan kompletteras av en reducerad provision på inkörda pengar så att ni får vettiga förutsättningar också på en ”dålig dag på jobbet” men kanske inte fullt så lukrativa ”bra dagar på jobbet”. Gör inte denna fråga till hästägarnas fråga, det är er kund-leverantör relation som det gäller.

Peter Engblom, Solvalla Hästägarförening

Läs Jörgens hela brev här: Jörgens tweet
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer