Solvalla Hästägarförenings hedersmedlem

Margareta Wallenius Klebergs hängivenhet till travsporten är oöverträffad, och hennes bidrag kan inte överskattas.

Genom Menhammar Stuteri har hon inte bara förädlat travhästar utan också i positiv bemärkelse påverkat hela landskapet för sporten.

Som medlem i vår förening har hon alltid varit supportande och ställt upp på bästa sätt för föreningen. 2017 utsågs hon till vår första och hittills enda hedersmedlem.

Tyvärr lämnade Margareta jordelivet den 14 april 2023 och travsporten har förlorat en av dess absolut största ambassadörer.
mwk
Margareta Wallenius Kleberg 17/10 -1937 14/4 -2023
Stall Segerhuva, som var Margaretas tävlingsstall, startades redan 1933 av hennes far Olof Wallenius och sedan dess har deras gröna dress med brunt axelband synts på våra travbanor.

Margaretas hjärta klappade för Solvalla och hon har inte bara varit aktiv i vår förening utan också i Stockholms Travsällskap sedan 1973 och verkade i styrelsen från 1981 till 2008.

Hon satt också i styrelsen för Svenska Travsportens Centralförbund (nuvarande Svensk Travsport) 1990-1992 samt 2006-2008.

År 2008 tilldelades hon STC Stora Hederstecken och fyra år senare blev hon ATG/ST Travets Hedersambassadör.

2018 valdes hon in som första kvinna i Travets Hall of Fame i USA. Så sent som 2024 tilldelades Margareta det nyinstiftade priset Travets Hjälte nål #1 år postumt.

Genom årtionden av hängivenhet och prestationer har hon inte bara skapat ett arv utan också inspirerat andra att följa i hennes fotspår. Margareta Wallenius Kleberg, en sann ikon och hjälte inom svensk travsport.
X