2020-02-16 Gästkrönikör Ola Lernå: Vad vill ni ha för mervärden?

Vad vill ni ha för mervärden?
Det är fyra år sedan jag satte mig ned med Svante Båth. Mellan två uppdrag ville han ha hjälp. Med lite administrativt, mycket när det gällde hästägarna.
Efter nästan 30 år som journalist, 29,5 av dem under ständig ekonomisk press på en lätt vikande marknad med ökade papperskostnader, minskat antal prenumeranter och betalningsförmåga som en bananrepublik med fyrsiffrig årlig inflation, fanns det några ”hang-ups” under vår inledande diskussion.

Framförallt ville jag ha tydlighet. Siffror på vad han hoppades av mig.
Gällande budget. Gällande resultat.
”Vi ska ha den bästa hemsidan och de nöjdaste hästägarna”, sade Båth.
Jag log och försökte på nytt få honom att droppa en siffra.
”Du kommer inte få någon siffra, vi ska lösa uppgiften”.

Svante och jag försökte spalta upp vad vi visste om hans kunder. Fördelen för mig var att jag varit kund hos travtränare i väldigt många år.
Båda var överens om att en träningsavgift kunde innehålla väldigt lite. Båda var också överens om att den skulle innehålla väldigt mycket.
Det finns 400 professionella som kan träna häst – vad kan vi som inte de kan?
Information är en hygienfaktor, men på en lite märklig (trav)marknad där det inte är glasklart vem som är kund, ett tydligt mervärde.
Och så där har det stötts och blötts sedan dess.

I träningsavgiften hos Båth ingår det mesta som Svante kan styra över. Tävlingskostnader och veterinär tillkommer. Det ska vara tryggt för hästägaren att veta vad kostnaden är. Jag är tämligen säker på att summan på understa raden varje månad på fakturan är lägre hos Svante Båth än hos många andra tränare – även om dagavgiften är högre.

Svante byggde ”loungen” på Solvallastallets loft. Ett ”häng” med bar, fika och sittplats. Öppet alla tävlingsdagar. Här kan hästägare slappna av och umgås. Och så klart träffa Svante.
Vi ska heller inte underskatta nätverkandet. Många av kunderna är förstås företagare. Och företagare som möter företagare som samtidigt har ett gemensamt intresse (i hästen) brukar i slutänden betyda affärer.

Hemsidan svantebath.se är under ständig utveckling som det brukar heta. Vi har försökt lyssna på vad kunden vill ha och vad vi kan erbjuda. Skötarnas bloggar om hästarna är populära.
Vi sätter hästen i fokus och varje gång en Båth-häst vinner lopp får den en egen text (och bild) på hemsidan. Vi försöker tipsa inför, vi försöker vara med på sociala medier. Vi vet att vi kan bli bättre, men vi är också säkra på att vi är en bit på väg.

När premieloppet ”försvann” (om man lämnar en ettåring i träning hos Svante Båth när man drömmen att tävla i de klassiska loppen samt Premiechansen) styrde vi upp en ”tvååringstorsdag” där vi visar upp samtliga tvååringar i maj, under premieloppliknande former. Vi kör även en öppet hus-dag på vår anläggning i Skottorp i samband med Sprintermästaren där vi kikar in nästa generations stjärnor. Lägg till en treåringstävling med stallets hästar (öppen för alla) som lockade över 100 lag. Jag hade hoppats och trott på 300 anmälda lag. Men så där är det. Ibland tar man in luft – det viktiga är förstås att man vågar prova. ”Du missar alla skott som du inte skjuter” är ett favoritcitat signerat Wayne Gretzky.

Och jag hoppas att kunderna – i det här fallet hästägarna – blir lite tydligare.
Vad vill ni ha för mervärden? Det är dags att börja avlossa skotten. Annars är det risk att både ni – och jag – missar målet.

Ola Lernå, hästägaransvarig Svante Båth
stallbath@gmail.com
Ola Lernå
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer